velar fram och tillbaka

Men nu har jag bestämt mig för att skippa vinterjackan från Svea, helt och hållet. Tyvärr, för jag tycker att den är väldigt stilren och snygg och hade nog kunnat ha den två, tre år i alla fall som en basjacka som alltid funkar. Men är som sagt emot äkta päls och när jag läser att det är äkta prärievargs päls runt om luvan så känner jag mig inte alls bekväm med att gå runt med den jackan. Vill helt enkelt inte ha äkta päls på min luva, tycker att det känns som att jag klappar själva djuret när jag rör sådan päls.. Tycker inte att det är rätt att ha ett djurs päls på ett klädesplagg och jag är så himla emot det att jag faktiskt inte vet hur jag kunde överväga att beställa hem jackan. Det är ännu värre enligt mig dessa äkta pälsponchos, pälsdekorationer på kläder och bara massa onödiga skitsaker som ska kläs och dekoreras med djurs pälsar. Usch.

Jag är inte dum, utan jag vet att det är dun och fjädrar från djur som finns inuti dessa jackor för att de ska hålla värmen bra. Och tyvärr tas nog detta från djuren på ett fruktansvärt sätt i många fall. Men jag kan inte köpa en tunn jacka och tro att jag ska klara vintern, behöver en varmfodrad. Sedan vet jag att jag har äkta skinnskor och annat som i grunden är från djur, det har de flesta men hur grymt det än låter, så märker jag inte av det. Det är en annan sak när man har pälsen utanpå kragen och uppkörd i ansiktet eller när man köper en dyr ful päls accessoar bara för att det är mode och har den som en nyckelknippa eller en liten pälsboll på mössan, bara mina egna tankar - alla har olika åsikter. Detta är i alla fall varför jag skippar jackan helt och fortsätter på min jakt efter en bra och varm vinterjacka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0