Amirs inlägg, jag håller med honom till 100

KOPIERAT FRÅN http://www.gaybloggen.com/ !!!

Vad är “att förlåta någon” ?

September 17th, 2010 - 22:26:05

Det är en fråga som precis dök upp i mitt huvud, och fråga inte varför. Som ni kanske märkt blir jag alltid filosofisk på kvällarna hehe.

Att förlåta någon är att glömma det som skett, att lägga något bakom sig och att ge något en ny chans. Men hur snabbt ger man någon en ny chans? Och hur visar den att den förtjänar det?

Jag minns en speciell dag i mitt liv, jag var 8 år gammal och satt på kontoret inne på “fritids” efter skolan. En av tanterna i personalen skrek på mig och tvingade in en tjej som jag vart dum mot. Hon höll hårt i min axel och skrek att jag skulle säga förlåt för att jag vart dum mot flickan.

Varför minns jag just denna händelse? Jo, för att tiden gick och gick men jag sa aldrig förlåt till flickan i rummet. Vet ni varför? För jag hade inte ångrat mig. Ordet förlåt är ett ord som jag faktiskt hela mitt liv har varit försiktig med att använda. Tycker att folk missbrukar ordet och för mig har det ingen betydelse längre.

När en människa kan bevisa för mig att den ångrat sig, när jag ser en förändring, då kan jag förlåta. Men att en person direkt efter skaden är skedd säger “förlåt” är så falskt att det inte finns. Hur kan man göra något dumt och sedan 20 sekunder efter ångra sig och vela säga förlåt? Då är man väl för i helvete schizofren? Aldrig förstått mig på tvånget att som liten säga förlåt till någon, det är en helt fel uppfostran och man förstör ordets faktiskt vackra innebörd.

Säg aldrig att du ångrat dig, visa det istället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0